Oefeningen aan bilspieren doen pijn

Misschien ken je het wel: je wordt op een ochtend wakker en hebt heel veel last van je bilspieren. Je bent nog maar kort geleden (of misschien al wat langer geleden) begonnen met je billen trainen. Omdat je strakkere billen wilde, of misschien wel rondere of vollere billen.

Pijn aan je bilspieren betekent hoogstwaarschijnlijk dat je je bilspieren overbelast hebt. Dat betekent dat je ze teveel hebt aangespannen en dat je oefeningen te zwaar hebt uitgevoerd.

In dit artikel tips om om te gaan met overbelaste bilspieren en tips om een overbelaste bilspier te voorkomen.

Omgaan met een overbelaste bilspier

Eigenlijk is er niet zo heel veel wat je kunt doen als je bilspier overbelast is en pijn doet. Je zal de pijn letterlijk uit moeten zitten en lopen. Je moet je bilspier niet al teveel belasten, maar ook zorgen dat de kramp die erin zit niet erger wordt. Beweeg je benen dus met enige regelmaat, maar belast ze niet. Dan loop je alleen maar het risico dat je het erger maakt en dat is niet wat je wilt.

Houdt de pijn in je bilspier nu langer dan een dag of twee aan? Ga dan op bezoek bij de dokter. De huisarts kan je vertellen wat je moet doen en je misschien spierverslappers geven of andere middelen om je bilspier weer te doen ontspannen.

 

Voorkom pijn in je bilspieren

Het beste is natuurlijk om pijn in je bilspieren helemaal te voorkomen. Maar dat is niet zo makkelijk als het lijkt, want er zijn heel veel mensen die vroeg of laat toch tegen pijntjes oplopen omdat ze zwaar aan het trainen zijn.

En daar zit dan ook gelijk een belangrijk onderdeel van het voorkomen: train met je verstand.

 

Train niet teveel

De kunst is om je billen niet direct teveel te trainen. In ons artikel over billen trainen hebben we het daar uitgebreid over gehad. Je kunt niet van de ene op de andere dag heel veel trainen met je billen en verwachten dat je billen dat accepteren. Dit is iets dat je rustig op moet zien te bouwen. Neem de tijd om zwaarder te gaan trainen en doe een stap terug als je merkt dat het erger wordt.

 

Neem voldoende rust

Wat ook heel belangrijk is, is om voldoende rust te nemen. Hoe intensiever je traint, hoe meer rust je moet nemen. Misschien denk je dat je vooral strakkere billen krijgt in de tijd dat je aan het trainen bent. Dat is niet zo. Op dat moment verzet je een heleboel werk, maar het echte effect laat zich pas zien na een goede rust. Zo moet je soms wel 24 tot 48 uur rusten voordat je er weer tegenaan kunt.

Rust is van belang om je spieren te laten herstellen, maar ook om voldoende energie over te houden.

 

Eet goed

Goed eten is van belang, omdat je voedingsstoffen heel sterk worden ingezet bij het verstevigen van je bilpartij. Eet veel groenten en fruit, probeer aan meer eiwitten (en liever: minder koolhydraten) te komen. Noten en zaden, vlees, vis en kip zijn perfecte voorbeelden van proteïnerijke voeding. Gebruik van zuivelproducten het liefst de magere variant. Eet gevarieerd en op vaste momenten van de dag. Probeer erop te letten dat je niet teveel snoept en ongezonde tussendoortjes neemt. Die zullen minder effectief zijn.

Doordat je goed eet zal je ervaren dat je spieren zich beter kunnen herstellen. Hiermee voorkom je pijn aan je bilspieren. De afvalstoffen drijven namelijk alle vervelende stoffen af, waardoor je spieren optimaal de kans krijgen om te groeien.

 

Drink voldoende water

Met het oog op afvalstoffen moet je vooral veel water drinken. Daarmee houd je je spieren soepel. Door het vocht op peil te houden, help je je lichaam makkelijker energie te maken om al die spieren aan het werk te houden.

Daarbij ga je veel zweten op de dagen dat je aan oefeningen besteed. Dat vocht moet je natuurlijk ook weer tot je nemen.

 

Herstel tot de pijn weg is

Krijg je toch last van beginnende krampjes of doen je bilspieren toch ineens pijn na het billen trainen? Herstel dan eerst voordat je verder gaat. De kans dat je een blessure krijgt doordat je nu toch door blijft gaan, is namelijk heel erg groot.

Beter is het om langer te rusten en dan weer op te bouwen, dan om nu door te gaan. Als je eenmaal geblesseerd bent en de pijn in je billen aan blijft houden, zal het niet meer zo prettig zijn om door te gaan met al die oefeningen. Je zal dan ook niet tot resultaten komen en dat is juist wat je in dit stadium hoopt te voorkomen.

 

Vraag om advies

Wil je graag goed beginnen met het trainen van je billen? Willig dan advies in. Een huisarts kan altijd de eerste stap zijn. Deze zal je doorverwijzen naar een expert op het gebied van voeding en beweging, want strakke billen zijn niet het onderdeel waar de huisarts zich doorgaans in verdiept heeft.

Advies kan je helpen om verder te komen.

Wij willen je graag doorverwijzen naar Nick de Zeeuw. Hij is specialist op het gebied van billen trainen, want hij heeft daar een zeer uitgebreide methode voor uitgewerkt. In zijn training kom je van alles te weten over het proces om aan mooie, volle, strakke billen te komen. Hij vertelt je over voeding, maar ook over de juiste oefeningen.

Nog belangrijker: hij zorgt ervoor dat je niet te snel gaat en voorkomt daarmee blessures.

Wil je meer weten over Nick de Zeeuw? Bezoek dan zijn website.

One Response