Strakkere billen door je bovenbenen te trainen

Heb je ooit wel eens serieus overwogen om je bovenbenen te gaan trainen? Vast niet. Tenzij je al een tijdje bekend bent in de wereld van sporten en dieet en doelgericht je bilspieren wil trainen.

Maar wanneer je strakkere billen wil, ontkom je er niet aan om je bovenbenen te trainen. In dit artikel vertellen we je er meer over.

Bovenbenen trainen

Je bovenbenen hebben de sterkste spieren in je lijf. Dat is niet gek, want bovenbenen vormen de grens tussen je onderbenen en je romp. Ze dragen dus veel gewicht. Dat is ook de reden dat de bovenbenen bij mensen dikker zijn dan hun onderbenen.

Sporters, waaronder voetballers, spannen voortdurend de spieren in hun bovenbenen aan. Daardoor worden ze nog dikker en sterker.

Door je bovenbenen te trainen worden de omliggende spiergroepen ook getraind. Daaronder vallen dus ook de spieren in je bil. Wanneer je rondere, grotere en meer gespierde billen wenst, helpt het dus heel erg als je je bovenbenen voldoende traint.

 

Spiermassa

Je spiermassa is bepalend voor je vetverbranding. Hoe meer spiermassa je beheerst, hoe meer vet er vanzelf wordt omgezet in nog meer spiermassa. Je kunt je spiermassa zelf controleren door spiergroepen effectief te onderhouden. Wanneer je over sterke bovenbeenspieren beschikt, zal je merken dat vet op je benen nauwelijks kans krijgt.

Beschik je over weinig bovenbeenspieren, dan zal het vet zich daar wel gaan ophopen. In principe moet je zo denken: je spieren hebben continu honger naar energie. Die energie halen ze in eerste instantie uit je voeding, maar wanneer die niet voldoende energie levert, wordt de huidige voorraad vet verbrand.

 

Oefeningen om je bovenbenen te trainen

Wil je sterkere bovenbenen? Als je de spieren in je bovenbenen meer ruimte wil geven om te groeien – en daardoor de ruimte geeft om ook sterkere bilspieren te krijgen – dan moet je gaan richten op de volgende vormen van beweging:

  • Hardlopen
  • Krachttraining gericht op de beenspieren
  • Cardiotraining

 

Hardlopen

Hardlopen is een sport waarmee je je benen enorm belast. Als je dit goed en gedoseerd doet, kun je sterkere, krachtige spieren kweken in je bovenbenen en onderbenen. Net als voetballers belast je je bovenbenen, waardoor ze gedwongen worden groter en sterker te worden.

 

Krachttraining

Wanneer je heel doelgericht je bovenbenen wil trainen zijn er in de sportschool veel mogelijkheden. Je kunt diverse machines vinden die heel gericht de bovenbenen trainen. Je zet dan een bepaald gewicht op je bovenbenen en duwt jezelf daar steeds van weg. Daarbij spannen de spieren in je bovenbenen aan en worden ze groter.

 

Cardiotraining

Wanneer je aan intensieve krachttraining gaat doen, is het van essentieel belang dat je dit vol kunt houden. Je uithoudingsvermogen en conditie moeten dus goed op peil zijn. Daar werk je aan door cardiotraining. Dit is doelgericht je conditie verbeteren, waardoor je trainen langer vol kan houden en dus ook zwaarder kan gaan zetten.

 

Samenvatting

Als je doelgericht strakke billen wil, is het zaak om ook je bovenbenen serieus te nemen. Hier komt veel spierkracht vandaan en zodra je bovenbenen sterker zijn, verbranden ze vanzelf meer vet. Je bilspieren hebben hier veel profijt. Door sterke bovenbenen te creëren, krijg je ook makkelijker sterkere billen.